بهترین قیمت شیائومی
اخبار آیفوناخبار گوشی موبایل

بررسی ایفون ۱۶ و تغییرات آن نسبت به نسخه قبل

بالاخره انتظارات به پایان رسید و ایفون ۱۶ در کنفرانس بزرگ اپل رونمایی شد. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی قیمت ایفون ۱۶ به دیگر خصوصیات آن بپردازیم…

قیمت گوشی آیفون ۱۶

در مراسم رونمایی ایفون ۱۶ (اخبار مربوط به آن را در مقاله دیگری بازگو کردیم)، قیمت گوشی آیفون ۱۶ حدود ۹۵۰ یورو اعلام شده است. این مبلغ برای نسخه استاندارد است و کانفیگ‌های مختلف تفاوت قیمتی اندکی دارند.
هرچند همانطور که می‌دانید در حال حاضر امکان ورود قانونی سری ۱۴ به بعد وجود ندارد، بنابراین اگر به دنبال خرید ایفون ۱۶ هستید، احتمالاً با مشکلاتی مشابه با رجیستری گوشی آیفون ۱۴ و نسل بعدی آن مواجه خواهید شد.

برای اطلاع از قیمت روز گوشی از تمام برندها، به لینک مربوطه در فروشگاه اینترنتی ۱۹کالا سر بزنید.
شکل ایفون ۱۶

سخت افزار و نرم افزار

این گوشی با تراشه A18 Bionic عرضه شده است که با استفاده از فناوری ۳ نانومتری ساخته شده و تا ۳۰ درصد عملکرد سریع‌تر نسبت به آیفون قبلی دارد. این تراشه به ویژه برای برنامه‌های سنگین مانند بازی‌ها و واقعیت افزوده (AR) بهبود یافته است و همچنین بهره‌وری انرژی بهتری دارد.

آیفون ۱۶ با تراشه قدرتمندش عملکرد خوبی ارائه می‌دهد و سرعت و کارایی بسیار خوبی را برای کارهای روزمره فراهم می‌کند. چه در حال پیمایش در برنامه‌ها باشید، چه در حال انجام بازی‌ها یا انجام کارهای مولتی تسکینگ، پردازنده A18 به راحتی از عهده همه اینها برمی‌آید. این تراشه قدرت قابل توجهی ارائه می دهد و آیفون ۱۶ را قادر می سازد تا برنامه‌های کاربردی را بدون تاخیر قابل توجه اجرا کند.
آیفون ۱۶
یکی از تفاوت های اصلی بین آیفون ۱۶ و نسخه پیشرفته‌تر آن در گرافیک نهفته است. مدل پرو دارای پردازنده گرافیکی ۶ هسته‌ای است، در حالی که نسخه استاندارد دارای پردازنده گرافیکی ۵ هسته ای است. این تفاوت جزئی به این معنی است که مدل Pro در کارهایی مانند بازی، ویرایش ویدیو یا هر فعالیت گرافیکی بسیار برتری دارد. با این حال، برای اکثر کاربران برای استفاده روزانه، همین مدل استاندارد هم بیش از اندازه کافیست.

آیفون ۱۶ همچنین دارای حافظه رم کافی برای اجرای نرم و روان برنامه‌ها در پس زمینه است و امکان جابجایی سریع بین کارها را فراهم می‌کند. اگرچه مدل‌های پرو دارای رم اضافی برای چندوظیفگی حتی سریع‌تر هستند، اما آیفون ۱۶ کارهای معمولی را بدون مشکل مدیریت می‌کند.

آیفون ۱۶ دارای دکمه Action قابل تنظیم است که به کاربران امکان می‌دهد به سرعت به عملکردهایی مانند دوربین، ضبط صدا یا برنامه دلخواه دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، این گوشی ویژگی‌های AI داخلی دارد که تشخیص اشیاء از طریق دوربین و ویرایش هوشمند عکس و ویدئو را سریع‌تر می‌کند.

ایفون ۱۶ جدید از ۵G، Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند که باعث افزایش سرعت اینترنت و پایداری اتصال می‌شود. همچنین مطابق با نسل قبلی، درگاه USB-C، جایگزین درگاه Lightning شده و سرعت انتقال داده و شارژ را بهبود بخشیده است.
شکل iPhone 16
iPhone 16 مشخصات نرم افزاری به روزی را ارائه می‌دهد و با iOS 18 عرضه شده است که شامل ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی مانند موارد زیز است:

فروش ویژه
ساعت هوشمند اپل مدل Apple Watch 6 Series 40mm Aluminum
قیمت ویژه: ۹,۳۹۹,۰۰۰ تومان
ساعت هوشمند اپل مدل Apple Watch 6 Series 40mm Aluminum
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۰۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۹,۲۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۳۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۷۶۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۸,۱۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت

  • جستجوی زبان طبیعی در عکس‌ها و ویدئوها.
  • پیام‌های صوتی زنده که پیام‌های صوتی ورودی را در زمان واقعی متن‌خوانی می‌کند.
  • ویژگی‌های جدید حریم خصوصی و تجربه‌های شخصی‌تر از طریق Siri.
  • ابزارهای تولیدی جدید در برنامه‌هایی مانند Notes و Mail.

طراحی و شکل آیفون ۱۶

اپل چندین طرح را برای مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ آزمایش کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت سیستم دوربین آن را بصورت عمودی همراه با برآمدگی قرص مانند طراحی کند. آیفون‌های قبلی از برآمدگی دوربین مربعی شکل برای قرار دادن لنزهای مورب استفاده می‌کردند، اما اپل با آرایش لنز جدید، سعی کرده برجستگی دوربین را کاهش دهد.

برجستگی به شکل قرص لنزهای Wide و Ultrawide را در خود جای داده است. میکروفون در کنار لنزها قرار دارد، در حالی که فلاش دوربین در پشت دستگاه در خارج از برآمدگی تعبیه شده است. در سمت چپ آیفون، اپل سوئیچ قطع صدا را با دکمه Action جایگزین کرده و دکمه های صدا نیز در زیر دکمه Action قرار گرفته‌اند.

سمت راست ایفون ۱۶ یک دکمه Capture جدید طراحی شده است. جدا از چینش لنزهای عمودی جدید و دکمه کپچر، مدل‌های آیفون ۱۶ همان طراحی کلی نسل قبل را دارند و هیچ تغییر قابل‌توجهی در شکل و اندازه بدنه وجود ندارند. آیفون ۱۶ طراحی کلاسیک خود با لبه‌های تخت را حفظ کرده، اما با پشت شیشه‌ای رنگی در رنگ‌های متنوعی مانند اولترامارین (ترکیبی از چند رنگ آبی)، سبز، صورتی، سفید و مشکی عرضه شده است. رنگ‌ها فوق‌العاده هستند و کاربران آن را جذاب توصیف می‌کنند.
عکس آیفون 16فریم ایفون ۱۶ از آلومینیوم گرید هوافضا ساخته شده که مقاومت بالایی دارد، این در حالیست که ایفون ۱۶ پرومکس از فریم تیتانیومی گرید ۵ بهره می‌برد. همچنین، ایفون ۱۶ مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP68 را دارد که امکان غوطه‌وری در آب تا ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقه را فراهم می‌کند.

با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته آیفون ۱۶ همچنان در دست سبک و راحت  است. تفاوت وزن بین این مدل و مدل‌های قبلی بسیار کم است و استفاده از آن را برای مدت طولانی آسان می‌کند. قاب آلومینیومی بدون اضافه کردن حجم غیر ضروری، باعث شده که همچنان بدنه این گوشی محکم به نظر برسد. همچنین، طراحی داخلی جدید اتلاف گرما را بهبود می‌بخشد که به حفظ عملکرد در طول استفاده طولانی مدت کمک می‌کند. این امر مشکلات گرمای بیش از حد را که برخی از کاربران با مدل‌های قبلی، تجربه کردند، برطرف می‌کند.

نمایشگر گوشی ایفون ۱۶

در بررسی آیفون ۱۶ بروزرسانی‌های مهمی برای نمایشگر به چشم می‌خورد و پیشرفت‌های ظریف و در عین حال تاثیرگذاری را ایجاد می‌کند. اپل صفحه نمایش ۶.۱ اینچی که برای اکثر کاربران فضایی کافی را ارائه می‌دهد، همچنان حفظ کرده است، در حالی که مدل “پرو-مکس” با صفحه نمایش ۶.۹ اینچی مرزها را جابجا کزده است. علیرغم افزایش اندازه، دستگاه همچنان خوش‌دست است و دلیلش عمدتاً به کاهش اندازه قاب و ایجاد تجربه‌ای همه جانبه‌تر، بدون بزرگ کردن خود گوشی برمی‌گردد.

آیفون ۱۶ دارای صفحه‌نمایش سوپر رتینا XDR OLED است. یکی از ویژگی‌های برجسته روشنایی آن است. پنل OLED در آیفون ۱۶ تا ۲۰۰۰ نیت می‌رسد و امکان دید واضح را حتی در زیر نور مستقیم خورشید فراهم می‌کند. این بهبود تجربه مشاهده را، چه در فضای باز یا در محیط های روشن، افزایش می‌دهد. آیفون ۱۶ همچنین دارای صفحه نمایش Super Retina XDR اپل با رنگ‌های زنده، کنتراست عمیق و جزئیات واضح است. با پشتیبانی از HDR10 و Dolby Vision، این گوشی در نمایش محتوای بصری با کیفیت عالی است.
ایفون ۱۶اگرچه این ایفون جدید نرخ رفرش ۶۰ هرتز را در مقایسه با مدل‌های پرو ۱۲۰ هرتز حفظ می‌کند، اما همچنان عملکرد نرمی را برای اکثر کارهای روزانه ارائه می‌دهد. کاربران ممکن است هنگام پیمایش سریع یا بازی متوجه تفاوت شوند، اما برای استفاده عمومی و روزمره، صفحه نمایش روان و پاسخگو باقی می‌ماند. تغییرات جزئی در نرخ به‌روزرسانی با دیگر پیشرفت‌ها، به ویژه کاهش حاشیه‌ها، متعادل می‌شود که باعث می‌شود صفحه نمایش گسترده‌تر شود.

نمایشگر این مدل توسط شیشه سرامیک شیلد (نسل ۲۰۲۴) محافظت می‌شود. سپر سرامیکی ۴ برابر سخت تر از شیشه‌های دیگر است و از نانو کریستال‌های سرامیکی ساخته شده که بسیار انعطاف‌پذیر است و گفته می‌شود که به راحتی در برابر آب خوردگی و سقوط مقاومت می‌کند.
ایفون 16 چه شکلی است
به طور کلی، آیفون ۱۶ صفحه نمایش خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد، طراحی براق و صفحه نمایش روشن و شفاف را حفظ می‌کند، این در حالیست که تعادلی بین اندازه و قابلیت استفاده ارائه می‌دهد. مدل “پرومکس”، با صفحه نمایش بزرگتر، برای کسانی که دستگاه بزرگتر را ترجیح می دهند، مناسب‌تر است، اما مدل استاندارد برای کسانی که به دنبال تعادل بین اندازه صفحه نمایش و راحتی هستند، عالی است.

دوربین

چندین پیشرفت در سیستم دوربین آیفون ۱۶ قابل مشاهده است. دوربین آیفون ۱۶ با لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی که از سنسور چهار پیکسلی بهره می‌برد عرضه شده است. این دوربین عکس‌هایی با کیفیت بالا در حالت ۲۴ مگاپیکسلی تولید می‌کند و همچنین زوم تله‌فوتو ۲x را ارائه می‌دهد که بدون افت کیفیت تصاویر نزدیک را ثبت می‌کند.
طراحی ایفون 16
دوربین ۱۲مگاپیکسلی اولتراواید این گوشی برای عکاسی در نور کم بهبود یافته است و دید وسیع‌تری از محیط ارائه می‌دهد. ایفون ۱۶نرمال قابلیت ضبط ویدئوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و پشتیبانی از Dolby Vision را دارد که کیفیت سینمایی را تضمین می‌کند. همچنین ویژگی ویدئوی فضایی (Spatial Video) معرفی شده است که به کاربران اجازه می‌دهد ویدئوهای سه‌بعدی ضبط کنند و آن‌ها را در دستگاه‌های واقعیت افزوده مشاهده کنند.
کیفیت دوربین آیفون 16یکی از ویژگی‌های کلیدی دکمه جدید کنترل دوربین است که دسترسی سریع به دوربین را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی بین حالت‌های عکس و فیلم جابجا شوند. این دکمه اقداماتی مانند بزرگنمایی و تنظیم فوکوس را ساده می‌کند، اما ممکن است کمی طول بکشد تا کاملاً با عملکردهای آن راحت شوید. این آپشن اضافه‌شده حس حرفه‌ای‌تری را به آیفون ۱۶ می‌دهد، به‌ویژه برای کاربرانی که می‌خواهند بدون پیمایش در منوها، کنترل سریع‌تری بر عکاسی خود داشته باشند.
عکاسی با iPhone 16
اگرچه آیفون ۱۶ فاقد لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی موجود در مدلهای پرو است، اما دوربین‌های اصلی و فوق عریض همچنان تطبیق‌پذیری عالی را برای اکثر کاربران ارائه می‌دهند. عدم وجود ویژگی‌های ویدیویی پیشرفته، مانند Dolby Vision با کیفیت ۴K در سرعت ۱۲۰ FPS، ممکن است تنها برای فیلم‌برداران حرفه‌ای مهم باشد، اما این گوشی همچنان در فیلم‌برداری استاندارد که برای عموم کاربران مهم هست هم عملکرد خوبی دارد.

عملکرد عکاسی در شب ایفون ۱۶ بهبود یافته است، چراکه در نور کم به لطف الگوریتم‌های نرم افزاری پیشرفته اپل وضوح بهتری شده و نویز هم در محیط های تاریک‌تر بهتر کنترل می‌شود. برای کاربرانی که عکاسی روزمره را در اولویت قرار می‌دهند، آیفون ۱۶ مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را برای ثبت تصاویر و ویدیوهای چشمگیر ارائه می‌دهد.

باتری

به لطف تراشه A18، ایفون ۱۶ نرمال عمر باتری بهتری به نسبت نسل قبل خود دارد و تا ۲۲ ساعت پخش ویدئو را فراهم می‌کند. این گوشی با شارژ سریع می‌تواند ۵۰ درصد شارژ در حدود ۳۰ دقیقه داشته باشد و از شارژ بی‌سیم MagSafe و Qi2 نیز پشتیبانی می‌کند.

مزایا و معایب ایفون ۱۶

آیفون ۱۶ با بهبودهای فراوان در دوربین، تراشه قدرتمند A18 و معرفی ویژگی‌هایی مانند دکمه Action و ویدئوی فضایی، تجربه‌ای بهتر و جذاب‌تر از نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد. همچنین با iOS 18 و ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی و بهبودهای حریم خصوصی، تجربه کاربری را در تمامی جوانب بهبود بخشیده است.
ارتقاهای ایفون ۱۶اگر مدتی است که گوشی ایفون خود را بروزرسانی نکرده‌اید و یک آیفون نسبتاً قدیمی‌تری دارید، این ارتقا ارزشش را دارد. هر کسی که گوشی قدیمی‌تر از سری ۱۲ آیفون‌هادارد، قطعاً با پیشرفت‌های عمده‌ای که این نسل جدید ارائه می‌دهد، هیجان زده می‌شود.

یکی از معایب ارتقا از سری ۱۵ به ایفون ۱۶، قیمت گوشی آیفون ۱۶ خواهد بود. چرا که با توجه به جدید بودن آن قیمت بالایی دارد. هرچند iPhone 16 مشخصات بسیار قابل قبولی ارائه می‌کند، ولی تفاوت‌ها در حدی نیست که به فاصله یک سال نیاز به ارتقای گوشی را در شما تحریک کند.

مزایا :

  • دوربین ۴۸ مگاپیکسلی عکس‌های واضح و پر جنب و جوش تولید می‌کند
  • صفحه نمایش روشن و شفاف است، حتی در نورها مستقیم خورشید
  • دکمه کنترل دوربین عکاسی را سریعتر و راحت تر می کند
  • تراشه A18 عملکرد عالی را برای اکثر وظایف ارائه می دهد
  • در مقایسه با مدل‌های پرو، ارزش بسیار خوبی را با قیمت مقرون به صرفه تر ارائه می‌دهد

معایب :

  • نرخ رفرش ۶۰ هرتز در مقایسه با ۱۲۰ هرتز Pro
  • ویژگی‌های ویدیویی پیشرفته مانند ۴K Dolby Vision در ۱۲۰ FPS را از دست داده است
  • فاقد لنز تله فوتو است که گزینه‌های زوم اپتیکال را محدود می‌کند

نظر شما درمورد خرید iPhone 16 چیست؟ آیا فکر می‌کنید iPhone 16 قیمت قابل قبولی دارد؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

نوشته های مشابه

‫۱۱ نظرها

  1. پرریکسه پرداخت هزینه خرید بالا درصورتی که توکشور ماریجسترنمیشه

  2. ینی دوربین قرار نیس باز بهتر شه؟ اگ ن ک من گوشیمو عوض نمیکنم میذارم سال دیگ مدل جدید رو میخرم : /

  3. نسبت به ۱۵ جهش عجیبی نداشته ولی اگه قدیمیتر از آیفون ۱۳ دارید می ارزه عوض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن